MORPHING – prirodzená adaptácia

Keby ste niekedy chvíľočku postáli pri veľkých letiskách sveta, tak by sa Vám to zdala ako v úli. Križovanie letov, dobre organizovaný chaos. Odborníci sa domnievajú, že do roku 2050 počet letov vzrastie až šesťnásobne. Dokážeme sa s tým vyrovnať? Určite áno, ale bude nutné sústrediť sa na niekoľko zmien. V takej podobe, do akej to speje, by si to celé odniesol opäť iba životné prostredie. V súčasnosti sa v rámci Európy zdvihli lety za posledných 50 rokov o 3,9%. V Ázií sa dajú zohnať letenky za pár šupiek. Súvisí to s prosperitou krajiny. Niektoré dopravné spoločnosti si tak môžu dovoliť ponúknuť svojim klientom rad slušných akcií. Teraz sme však iba na začiatku. Percentá ešte porastú. Aj keď nám to možno takto vyhovuje a nevidíme v tom problém, ide o obrovské zaťaženie ekosystému. Produkcia CO2 emisií z dopravy je výrazne nebezpečná. S nárastom počtu letov chce však Európska únia investovať aj do ich skvalitnenia. Zaviazala sa, že do roku 2050 klesnú alarmujúce hodnoty až o 75%. Dve kultové spoločnosži – Boeing a Airbus sa nechali počuť, že im na ekológií záleží, a preto už dnes môžeme u nich počítať s ohľaduplnejšími letmi ako u ich konkurencie. 

morphing

Za nováčika, ktorý nám dáva nádej na lepšiu budúcnosť sa pokladá lietadlo, ktoré je o 5-10% úspornejšie ako ktorýkoľvek z jeho predchodcov. SciTech 2014 priniesla aj vyjadrenie Mika Griffina, predsedu AIAA, ktorý zdôrazňoval, že biológia a ekológia sa stáva nosným pilierom a základným pravidlom pri vývoji technológií budúcnosti. Lietadlo s názvom Morphing má byť efektívnejšie aj vďaka svojmu dizajnu, a teda rozpätím krídel. Toto by malo zvýšiť jeho aerodynamickosť až o 20%. Má ísť tiež o šetrenie paliva, expresnejšiu rýchlosť a nesmierne jednoduché ovládanie. Podobné typy v podstate využívame aj v súčasnosti, no iba ako obchodné lietadlá. Zaťahovací podvozok a vztlakové klapky sú prirodzenou súčasťou tohto krásavca. Model si však vyžaduje ešte niekoľko investícií a dôkladnejšie prepracovanie, aby sa naň dalo v otázke životného prostredia skutočne spoľahnúť. Táto technológi nemusí byť jediným riešením narastajúcej leteckej prepravy, no vo svojej podstate ide o dobrú cestu a smerovanie v snahe o ekologickejší svet

let

V podstate a jedná o akéhosi vzdušného vtáka. Cieľom je jeho prirodzená adaptácia na prostredie. Mal by sa nenápadne a v tichosti asimilovať. NASA si to predstavuje asi tak, že Morphing sa stane akýmsi operencom a napodobni let vtákov. Toto by malo dopomôcť k efektivite a vyššej bezpečnosti. Takýto EKO kŕdeľ by smeroval k šetreniu paliva, ale i pristávacej plochy. Neboli by nutné také rozsiahle priestory. 

Skutočne začína ľudstvo myslieť aj na to najcennejšie, a teda na prírodu? Počkáme si, či ospevovaný prototyp lietadla vstúpi aj do praktickej reality a bude skutočne taký dokonalý, ako sa od neho očakáva. 

Zdroj: livescience.com

Obrázky: livescience.com, psipunk.com