Komunikatívne schopnosti úspešných ľudí

Či už ide o to, aby ste presvedčili šéfa o financovaní Vášho projektu, alebo ste dostali za úlohu predať produkt, ktorý stojí už dlhšie v sklade bez povšimnutia, presviedčanie a komunikatívna zručnosť Vám zaistia v živote úspech. Tieto prednosti sú obzvlášť dôležité, ak sa chystáte založiť živnosť, pretože vlastným biznisom si formujete vlastný úspech. Presvedčiví ľudia majú zvláštnu schopnosť naladiť sa na spôsob myslenia druhých a tým si ich nakloniť. Najsilnejšou zbraňou je u nich empatia, ale tiež neodolateľná sympatia. Jednoducho Vás dostanú, pretože sa Vám zapáčia ich myšlienky a šarm. Nižšie ponúkame niekoľko obchodných trikov, ktoré využívajú presvedčiví a komunikatívni jedinci vo svoj prospech.

Spoznajte svoje publikum

Presvedčiví ľudia poznajú svojich divákov a poslucháčov zvnútra i zvonku, pričom sa snažia svoje vyjadrovanie prispôsobiť tomu, čo o nich vedia. Najčastejšie zaberá apelovanie na sebavedomie, najmä, ak hovoríte s niekým plachým. Ľudia tiež oveľa pravdepodobnejšie prijmú Váš názor, akonáhle im odhalíte niečo zo seba. Kľúčom je, aby ste si uvedomili, že osoba, s ktorou hovoríte, je v prvom rade človek, nie súper alebo cieľ. Pokiaľ sa Vám nepodarí pripojiť na osobnú úroveň komunikačného partnera, bude vždy pochybovať o tom, čo ste povedali. Svoje myšlienky propagujte asertívne a s istotou, bez náznaku agresivity a dotieravosti. Druhá strana by nemala mať pocit, že sa nad ňu vyvyšujete a máte moc. Nehádajte sa za každú cenu a nevnucujte svoje názory. Prívetivý prístup je totiž to, čo víťazí v dlhodobom horizonte. Nebuďte netrpezlivý. Ak je Váš názor a nápad naozaj dobrý, ľudia sa chytia, len im musíte dať čas. Pokiaľ tak neurobíte, môžu sa cítiť dotknutí.

sro 2Suverénne vystúpenie a pozitívna reč tela

Aj keď vľúdnosť je pre komunikatívnych ľudí schopných presviedčať prvoradá, netreba to preháňať ani s ňou. Ak totiž prezentujete svoje názory tak, že zakaždým čakáte na odsúhlasenie z druhej strany, Vaša snaha sa minie účinku. Pokiaľ ste skôr plachý, prezentáciu svojich myšlienok si dobre premyslite. Z Vášho hlasu nesmie cítiť neistotu. Vašou prednosťou môže byť aj to, že ľuďom ponúknete zaujímavé informácie a alternatívy. Je jedno, či to budú informácie o založení s.r.o. alebo o zdravých produktoch, dôležité je, ako ich podáte. Vyhnite sa slovným spojeniam typu „myslím, že…“ alebo „je možné, že…“. Váš komunikačný partner vníma tiež Vaše gestá, výrazy a tón hlasu. Keď predstavujete nový produkt, buďte nadšený, nerozhadzujte nervózne rukami, udržujte očný kontakt, prípadne sa mierne nakloňte k osobe, s ktorou hovoríte. Presvedčiví ľudia ovládajú pozitívnu reč tela, pretože aj keď ústa hovoria plynule, telo Vás vždy prezradí.

Buďte stručný a originálny

Presvedčiví ľudia majú tiež schopnosť rýchlo a jasne vyjadriť, o čo im ide. Keď viete, čo chcete povedať, komunikácia sa stáva zábavnou a Vám sa podarí vysvetliť i zložitejšie veci tým menej zasväteným. Dobrou stratégiou je poznať predmet, ktorý chcete predstaviť, tak dobre, že by ste jeho prednosti vedeli vysvetliť aj dieťaťu. Originalita a čestnosť je pre zdarný presvedčovací proces taktiež nevyhnutná. Nikto nemá rád falzifikáty. Ľudí to akosi prirodzene ťahá k tým, ktorí im vedia ponúknuť niečo nové, čomu sami dôverujú.

Priznajte si chybu a klaďte správne otázky

Extrémne silnou taktikou presviedčania je uznanie vlastnej chyby. Pokiaľ Vás druhá strana upozorní na nejaké nedostatky, priznajte ich a netrvajte tvrdohlavo na svojej veci. Chcete predsa, aby Vaše publikum nadobudlo pocit, že Vám jeho dobro skutočne leží na srdci. Použite spojenie ako „to dáva zmysel“ alebo „vidím, že sa vyznáte“. Svedčí to tiež o tom, že viete počúvať, čo Vám druhý hovoria a nevnucujete svoje názory  nasilu. Takéto správanie vzbudzuje rešpekt, ktorý privádza druhú stranu k tomu, aby zvážila svoj názor. Tie správne otázky budete vedieť položiť iba vtedy, ak budete svoje publikum počúvať a zaujímať sa o jeho potreby. Nemali by ste sa zamerať na to, že budete hovoriť iba Vy. Dajte priestor aj svojim komunikačným partnerom.

Prepožičajte svojim myšlienkam obraz a zanechajte dojem

Viaceré štúdie dokazujú, že ľudia sa dajú ľahšie presvedčiť, ak im dáte vizuálny podnet. Tam, kde nie je možné ponúknuť obrazové detaily, celkom kvalitne poslúži aj autentický životný príbeh. Pokúša sa Váš objekt založiť s.r.o. a Vy mu chcete ponúknuť svoje služby? Spomeňte niektorého z Vašich predošlých klientov a predstavte jeho úspechy. Dobré príbehy evokujú v mysli príjemcu obraz, na ktorý iba tak ľahko nezabudnú. Výskum tiež ukazuje, že už počas prvých siedmich sekúnd zistíte, či je druhej strane stretnutie s Vami príjemné. Zvyšok rozhovoru sa bude ďalej odvíjať od tohto prvotného okamihu. Mali by ste ho teda vedieť využiť čo najlepšie. Dobrá rada tiež znie, aby ste svojho komunikačného partnera oslovovali po mene a nezabúdali sa usmievať. Prednosťou úspešných ľudí je aj to, že vedia kedy sa majú stiahnuť.

 

Ak pridáte do svojho repertoáru tieto zručnosti, ste na najlepšej ceste vstúpiť do exkluzívnej skupiny úspešných ľudí.

 

Foto: © [Sergey Nivens] / Dollar Photo Club